søndag 29. oktober 2017

Det og godta forandring .?

Hva er forandring egentlig .?. Jo forandring er når noe endre seg til noe nytt, det kan både være negativt men også posetivt. Det er vel alt etter hvordan man ser på en forandring ut i fra ulike syn.
For min del har det vært mye forandring i livet. Alt i fra bo situasjon til helse, til og finne forklaring på det umulige. Livet handler ikke bare om glede, men faktisk sorg over noe du kan ha mistet eller tap over noe du kunne. De siste to årene har livet mitt bestått av stadig endring . Hvordan takle endringen.? Jeg er ingen superhelt, selv en superhelt kan mislykkes og føle tap. Jeg finner min pågangsmot fra det indre i meg. Hvor finner jeg det egentlig ??. Nei det er et godt spørsmål, det er vel kanskje akurat det som gjør at jeg er den jeg er, hvem vet. .?.
Mange spørsmål man kan stille seg og undre seg over, ikke alt får man svar på. Det er heller ikke meningen at alle svar skal man finne. Jeg har fått hørt av mange der ute at jeg er flink til å skrive og sette ord. Hva skal jeg egentlig svare.?. Jo selvsagt takk, men det er ingen heksekunst i det, kanskje det også bare betyr at det er bare meg selv som gjør det beste, jeg kan hvem vet??.
Det er koselig og få slike tilbake meldinger av dere der ute. Mitt mål at jeg i det helle tatt skriver er vel og formidle budskap om hvordan en virkelig hverdag kan se ut. Det er så utrolig mye vi kan lære av hverandre igjennom feiling, mestring, tap, glede, sorg vi skal huske at vi er alle bare mennesker.

Når livet endre seg plutselig, da skjer det mye i en kropp. For cirka et år siden gikk jeg selv, men hadde prøvelser da også med og ikke gå for langt. Den 24 januar 2017, skulle det vise seg at livet mitt skulle i en endring. Vi hadde alle et håp om at operasjon skulle endre seg i posetiv retting, men slik gikk det ikke. Hofte operasjon ble ikke velykket. Dette vil da si at ting ble noe annet en først tenkt. Det og plutselig bli 100% avvheggig av rullestol, var en stor endring for meg og min kropp. Det og takle så store endringer som får så store konsekvenser for det dagelig i et liv har mye og si.

Vi reagere forskjellig vi mennesker. Du kan reagere på ulike måter, noe blir stum, enkelte blir sint noen reagere nesten ikke før en stund senere. For min del har jeg vel vært ingennom alle de her fasene. Eller først må du faktisk godta at det har skjedd en endring før de neste stegene kommer. For min del har det vært tøft og godta endringen. Jeg bærer vel alltid med meg et savn i de tingene jeg elsket å gjøre. Det største målet mitt var å jobbe i barnehage, der lærte jeg mye på fem år, mens jeg jobbet der.  Men det tok en brå slutt da jeg måtte innse at dette går ikke.  Vi vet som sagt aldri før livet tar en ny endring om vi vil eller ikke. Men en ting er sikkert alt har en mening. Slik situasjon min nå er, så er det mye endring i fra ting jeg kunne som jeg nå ikke kan.
 Jeg er en omsorgs persjon for andre, det har jeg alltid vært. Det jeg viser ut i fra min historie håper jeg kan komme til hjelp for andre, budskap er så viktig for at vi alle kan lære noe nytt. Uansett alder så kan vi lære nye ting hver dag. Og de siste to årene har jeg virkelig lært mer en det jeg kanskje har lært på flere år. Jeg har lært hvordan kommunen fungere, lært om hjelpemidler, har lært meg selv å kjenne bedre. Det er enormt mye jeg har lært. Den største lærdomen jeg har gjort er at livet hadler om stadig endring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar