onsdag 12. april 2017

Status

Dagene går sin gang. Godt ingen vet hva fremtiden ser. Den 10 mars 2017, tok jeg første skritt etter hofte operasjon. Håpet var da at nå begynne ting å skje. Men det vi ikke viste var at det ble kun med de skritene jeg gikk som skulle bli på en lang stund.

Godt man ikke vet hva neste dag gir oss. Livet har sine store spørsmål, noen svar finner vi, men ikke alle.
Kontroll på Riksen den den 15 og 16 mars. Første dag var stramming av regulering. 16 var samtale med legen som gjorde hofte operasjon. Jeg vil nå bli sendt til nevrolog og rygg spesialist på UNN. Vi viste at ryggen er dårlig, men ikke at det gikk så fort. Grunnet til dette har med at jeg da hadde suttet på uke på uke i feil stiling. Altså en rullestol som ikke var tilpasset kroppen. Dette var en av grunnene til at legen på riksen ville ha den elektriske rullestol på plass før hofte operasjon. Det er vel når slike ting oppstår at alvoret blir sett. Vi har hatt en lang vei med og få forståelse av helse situasjon i form av tilrettelegging av hjelpemidler. Det vise seg at fysio og ergo har misforstått helle opplegge med den operasjon jeg har igjennomgått. De har trudd at jeg skulle bli så mye bedre på gåing at jeg ikke ville trenge det. Men poenget med operasjon var å minske smerten og forhåpedigvis få bort snepping i hoften. Det svaret får vi ikke før jeg begynne å går. Men gåingen har vi svaret på, jeg skal ikke gå for mye på asvalt, det er det verste jeg kan gå på. Om jeg fortsetter gåingen som jeg gjorde før operasjon, vil jeg måtte operere på nytt hoften. Dette vil vi selvsagt unngå.
Denne rullestolen, fikk jeg utlevert rett etter hofte operasjon. Hjelpemiddel lagret har dårlig standar på kortids lån av rullestol. Det er jammen utrolig at de ikke levere noe bedre en dette. Jeg har nå øddelagt to rullestoler på grunn av for dårlig tilstand av rullestolene. I denne er det ingen støtte for ryggen min. Ingen tilpasset sitte stilling. 

Dette med følelse på venstre fot, er kraftig nedsatt. Og fra ankel og ned, har jeg ingen følelse lengere. Dette kommer vist fra ryggen der nervene er i klem. Jeg skal  på rønken av rygg og hofter på UNN. Dette sendte legen på Riksen som haste sak. Vi har fortsatt ikke hørt noe og i dag har vi den 12 april. Nei vi har noen uheldige runder med UNN som gjør oss skremt. Vi får inderlig håpe de tar alvor i denne runden. Tryggheten er at vi har Riksen i bakrunn.

Tilpassing av rullestol.
Jeg fikk her om dagen den tilpasset rullestolen som vi bestilte før jul 2016. Ting tar tid av hjelpemidler. Vi gjorde utprøving hjemme oss meg. Første besøk av ergoterapeut etter operasjon. De som var med og ergo ble temmelig overrasket over den rullestolen jeg hadde på lån. Ergo tok det på sin del at hun ikke var klar over at rullestolene der var så dårlig. Trur de fikk en ny lærdom der. Jeg fikk ha den nye, den skulle egentlig ikke leveres ut uten at den var registrert og ferdig stilt. Med på grunn av den jeg hadde så de ingen annen løsningen en at jeg kunne ha den til over påske, så stile ferdig med tilpasning. Ingen tvil at den er mye bedre for meg.
Denne har side støtte, hofte belte. Den er ikke helt ferdig, side støttene skal byttes ut med noen andre. Så noe endring på fotstøttene. Ikke minst har vi ledsager brems. Noe vi sårt har trengt. Denne vil være grei og ha med seg på reise. 

Jeg sitter mer rett, og ikke minst mer støtte for ryggen. Den elektriske vil bli søkt på over påske. Viktig at vi nå vet hva slaks tilpasning den skal ha. En ting vet vi sikkert, det skal være egen styring og ledsager styring. På grunn av mitt syn er jeg derfor ikke i stand til å kjøre en slik rullestol ute. Men inne vil gå bra. Ute er i hensyn til kanter og vei. Ingen som vil tippe den. Vi er hvertfall i gang. Vi får bare smøre oss med tålmodighet inntil vidre. Men i det minste har vi en mye bedre manuell stol en først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar