lørdag 11. februar 2017

Status

Det har vært noen tøffe dager, mye smerter, sterkt behov for smertelindring. Vi begynne å se litt forandring i positiv retting.  Men kort vei, før smertene blir kraftig. Man må ta en dag av gangen. Vi har merket at venstre fot, er veldig redusert, og veldig nedsatt i form av følse kulde og varme. Vi dro til lege vakten her om dagen for å skjekke dette opp, det kan være en nerve skade som er oppstått under operasjon. Vi håper at dette vil rette seg opp, men noe mer sikkert svar får vi når de krise ukene er over vi har 4 uker igjen.


Har vært i kontakt med fysio her i hjemme kommunen, vi har starta opp litt trening, vi får ikke helt trent før jeg kan begynne å legge belasting på foten. Dagelig trening tre ganger i døgne med ulike øvelser må til. Dette er ingen belasting, så blir kun noen få øvelser nå frem til vi virkelig kan starte treningen.
I går skulle vi fjerne sting fra hoften, men dette ble utsatt på grunn av stor infeksjons vare. Siden det var vanskelig og lukke, var det lurt og gi noen dager ekstra.
Vi får se hvor fort vi får starta på nedtrapping av paragin major å Oksynorm. Oksynrom er kun til akutt smerte, så det brukes ikke nå hver dag, og om det brukes så har det klart seg med en for dagen. Major er behovs medesin nå å brukes 4 styk i døgnet. Vi fikk vel en test i dag der jeg sov over for neste runde av major, da kom smerten fort. Da måtte vi ty til oksynrom for da hadde jeg nådd smerte tåp. Men klare vi holde tiden inne mellom rundene av major, går det greit. Men et klart svar at det var for tidlig og trappa ned på major, fikk vi i dag.
Det er vel ikke så rart når man tenker på hva de har gjort, samt på hvor operasjon er gjort. Det er ikke akurat en plass man kan gipse inn området. Hoften er jo i bruk helle tiden til alt man gjør.

Vi har fått en litt bedre rullestol en det vi først fikk, den har større jull og ikke minst et onkelig hofte belte. Men om når jeg får min permanente rullestol på plass er jammen ikke godt og si. Er vanskelig når de i hjemmekomunnen ikke ser dagelig behov som de som er oss meg hver dag av omsorgs tjenesten. De ser jo klart tydelig behovet. Men jeg har nå en primær kontakt som virke flink i sin jobb som ikke har tenkt og gi seg på dette med rullestol. Er så urolig viktig at folk rundt forstår behovet.  For  er da man får det til på best mulig måte ut i fra hva som er mulig. Alt blir mer kompiser og få på plass når behovet ikke blir sett.


Om nettern går det greit, tilsyn hver time for og se at jeg ligger rett. Foten kan strekt tatt ikke krysse med hverandre. En hver time bytter jeg stiling for å unngå smerte, der jeg får smerte om jeg ligger for lenge i samme stiling. Dette går sakte men sikkert fremover vi finner nye måter å prøve ut ulike ligge stinger på. Noen ganger er det jammen umulig å finne stiling, der hoften slår seg vrang, og da er det bare og stå opp med preke stol, og gå litt med høre fot. Sovet behovet har vel vært litt mer en normalt meg. Jeg har nå de siste par dagene sovnet før 00'00 og sovet til 10'30 på dagen. Da med påfyll av smertestillende og forandring på liggestilling. Slik bruke jeg å være når jeg har vært operert. 

Mage/tarm
Vi vet alle at jeg reagere kraftig på narkose i forhold til magen min. Men i denne runden har jeg reagert mye ved oppkast og forstoppelse. Vanligvis er det diaré men i denne runden har det vært motsatt. Enda er magen ikke på topp med at jeg ikke får den til og jobbe som den skal, det må abførings middel for å få tømt magen. Om jeg ikke tar noe så kan jeg gå i dages vis uten å få noe tømt  . Vi får håpe mage/ tarm kommer seg snart. Er jammen mye man må holde øyne åpne på nå og tiden fremover. 

Ønsker alle en fin helg videre. <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar