mandag 26. desember 2016

Spasmer ?

Hva er spasmer?. Spasme er en samen trekning i muskler, og ufrivillig bevegelse skjer. Dette trenger ikke alltid å gjøre vondt, men det er ikke noe godt.

Det siste halve året har dette blitt et mer problem oss meg. Jeg får dette på venstre side, arm, fort, rygg og i hofta og i svelg. Dette kommer når jeg har brukt kroppen for mye. Det er mye jeg før kunne gjøre, som ikke utløste spasmer men som nå blir et problem.

Spasmer bare kommer på ubestemt tid, både natt og dag og kveld, ingen fast tid det kommer. Når jeg som regel får det, så blir jeg totalt hanlings lammet og er ute av stand til å kunne gjøre noe. an verken gå, sitte, og gjøre noe. I de fleste tilfellene får jeg språk vansker, får vanskelig for og sette ord. Noen ganger er spasmene små og bare går i svelget og i venstre hofte, men enkelte ganger er den stor og da rammes alt på venstre.
Dette med spasmer er noe som har økt på, før hadde jeg ikke så mye av dette med spasmer, eneste var når jeg ble operert og narkose. Dette er i kortene og skal utredes mer i etter hofte operasjon på riksen.
Vi har også søkt på i første runde en ny manuel rullestol som blir mer tilpasset min kropp. Den jeg nå har er en dårlig utgave, ikke belte ikke ledsager brens og den er ikke tilpasset kroppen.

For de som ikke kjenner meg, så ser man ikke dette med mindre man er der når jeg får spasmer. Men det og forstå seg på behovet mitt er ikke en lett sak, selv for fagfolk har dette bydd på prøvelser.
Mange har vel lurt på hvordan jeg holder humøret mitt oppe, ja si det. Det er vel kanskje min styrke på å komme meg igjennom tøffe tak. <3 hvem vet ?

2 kommentarer:

  1. Håpe jula di har vore bra.
    Og ønsker deg fine romjulsdager.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja har vært en bra <3 håper du hatt det bra

      Slett