søndag 20. november 2016

Det som gjemmer seg bak det man ikke ser.


Jeg ser frisk ut men på innsiden er jeg ikke like frisk



Det har sine sider ved alt. Mye av mine utfordringer har vært en prøvelse fra dag en av for at man ser det ikke på utsiden. Det er vanskelig for folk rundt og forstå alle mine behov. Skal komme noen eksempler

1 Du kan da vel mate deg selv med sprøyte ( sonde) ? Svaret er nei, utholdenhet i finmotorikk er sveket. Jeg tar dermed sprøyta i full fart inn for og unngå smerte i fingrene og eventuelt spasme i fingrene. Høyre arm er hoved arm, det styre det meste.

2 Du må se hvor du går? Hadde det vært så lett, skulle man vel ikke falt så mye. Øyne mine er ikke de beste. Det og ikke å samsyn og dypbde syn gjør det ganske nærmest umulig og se ting som går opp eller ting som går i et.  Synshemminger ses vel ikke ennet en at du bruker briller, men ikke i hvilke grad du har synshemming. I tillegg bruker jeg venstre øye som hoved øye der høyre kobles ut. Dette ligger nok til CPen.

3 Du kan vel spise maten uten knapp?.   Dette er vel et tema som har vært mange som har hatt vanskelig å forstå situasjon i årevis. Svare er ja jeg spiser i tillegg til knapp, men det er bonus det er ikke nok til og dekke et behov. Dette synes heller ikke på utsiden der dette problem ligger i svelg og kjeve. Dette er komplisert problem stiling. Dette ligger i Cpen. Så tillegg har jeg en komplisert ganespalte.

4 Du kan vel bare gå dit og dit. Svaret er ja, men grunnet CPen er det begrensa hvor langt jeg kan på grunn av rygg og hofte. Dette synes ikke heller så godt på utsiden av kroppen.

5 Og forstå seg på Diagnosen PTSD. Svaret er det er ikke alle som forstår dette, mange kan si seg at de kjenner igjen det ene og det andre men det betyr ikke at du forstår problem stiling.

Ved 6 ulike diagnoser så skal alle dise tas ulike behov også. Alt i alt blir dette en utfordring i seg selv. Man skal forstå seg på de ulike diagnose bildene før man kan si noe. I tillegg så kommer det tillegges plager. Vis man plukker ut en etter en diagnose blir det vel ikke så mye men alt i alt vil det bli mer en nok å dekke behov til.
Det at mest av de ulike utfordringene jeg har vies ikke vis man møter meg, med kanskje mindre du kjenner meg godt.  Det at enkelte mennesker bare sier ting passer seg ikke alltid, men slik er det noen har mer forståelse og andre ikke.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar