lørdag 19. mars 2016

Picc line ??

Jeg har nå vært innlagt i en uke. Jeg har stått fast på IV antibiotika. Betennelsen har gått tilbake som forventet av kuren. Jeg kommer ikke til og reise hjem før operasjon er unnagjort. Det er bestemt og kappe rot spissen på tanna som ble rotfyllt, for de mener betennelsen ikke er borte av den. Tanna har som en form som en S det blir da vanskelig å gjøre en sikkelig rotbehadling av tanna, uten noe tiltak. Vi har nå satt foten ned og krevd dette i narkose, selv det menes at det ikke er så smertefullt. Men oss pasienter med ganespalte er det en risiko for det er mer følsomt på dette området, så det er et veldig vanlig problem oss spalte barn som har igjennomgått mye. Oss meg har det vært mer en vanlig, spalte barn. Så dette området har fått seg en varig skade.

picc-line, ?

Vi har diskutert om CVK lenge med legene men ikke kommet frem til god løsning.


Mange stikk. Etter 6 stikk ble anestesisykepleier tilkalt, dette skulle vise seg å bli en uventet vennning for oss. Hun ser på armene mine, og spørr har du CVK eller noe?. Nei svare jeg. Herregud ei så ung jente som deg skal man ikke ha øddeøagt årene på som det er blitt gjort, svare ho. Jeg blir sittene og se på ho. Du skal ha CVK eller en picc-line. Dette går ikke mer.

 Sier hun. Slike mennesker skulle det vært flere av, en som faktisk forstår. Første legen som ble spurt om og kunne sette opp som Ø hjelp for og få innlagt dette nektet, og sa det ikke var et behov. Legen dagen etter nølte ikke, og satt meg opp. En CVK har mange navn det kalles ulikt, det er bare ulike typer. Jeg har fått en Picc-line. Denne kan sitte opp til et år, så byttes ved behov.



Denne typen er visstnok en ny type, og en type som visstnok skal være veldig bra, på varighet. Noen typer går tett avhengig av hvilke type blod du har, er ikke alle type blod de håndere like godt.
Når jeg ikke har den i bruk, skal man skylde igjennom denne en gang i uka. For min del er det abeslutt verd. Årene mine er så såre og øddeøagt ar det er et mareritt og sette venflon. Nå kan jeg ta av alt antibiotika kur og medisiner blod prøver igjennom Picc-line min. Den fikk jeg lagt inn i går ettermiddag ved lokalbedøvelse. Dette gikk som planlagt, den står perfekt i en kjempe god åre.

2 kommentarer:

  1. Så flott at nokon tok grep og sa i frå.
    Klart du bør ha beste utstyret og få mindre plager ved all stikkinga.
    Eg var sjølv i ein situasjonfor nokre år sidan der dei stakk så ofte og lenge at det vart store problem. Til slutt forlangte eg at anestesisykepleiar skulle stikke, det vart ein heilt annan kvardag etterpå.
    Så berre stå på, stå på krava. !!

    Påskeklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Ellen, sorry to hear about your illness!!
    I wish you good health and all the best!
    Greetings

    SvarSlett