tirsdag 10. mars 2015

Hei og håp

Tiden går så utrolig fort, det er nesten gått en månde siden sist jeg skrev noe her. 

Det har gått veldig bra her for tiden, utvikligen i munnen går sin gang. Det ser fortsatt posetivt ut. 

I dag sitter jeg på Rikshospitalet Oslo ( Riksen ). I morgen skal jeg endelig få igjennomført en operasjon som jeg har ventet på i snart tre år.
Operasjonen går ut på og forlenge en sene og en muskel, somvil gjøre  det lettere og bøye foten, som man skal. Nå går jeg på tå med venstre foten, gir belastning, som igjen gir feil stilling på helle kroppen.  

I dag har vi snakket med kirugen, fysio, sykepleier. Til dette går en hel dag. 
Legen, forklarte oss litt på hva operasjon går ut på, samt hva som er viktig og tenke på i etterkant. Under operasjonen blir det gjort en avstøpning som skal bli en skinne, som skal brukes etter at gipsen er tatt av. Skinnen er veldig viktig og bruke, for og unngå tilbakefall. Under denne tiden er trening veldig viktig, for og styrke foten, samt se hvor langt man kommer i forhold til målet vi har der fremme.  Gipsen skal brukes i fem uker, først tenkt seks uker, men i og med at vi skal ned hit den 17 april til tannbehadling får vi gjort alt under et opphold her.  Vi unngår da noe mellom vei til UNN, noe vi er veldig glade for, der tilliten til UNN er dårlig i forhold til dette. Nok feil er gjort fra den siden. 

Fysioterapaut her vil ha tett oppføling med fysio jeg vil få i Tromsø nå. Opptreing etter operasjon er viktig, få man til dette i Tromsø, er det supert. Fysio her vil også se på hvordan jeg mestre krykkene med gips på foten før vi reiser hjem. Dette har med hennsyn til venstre arm, som er svakere en høyre grunnet CP. Alternativet er rullestol, men forholdene der jeg bor, er ikke tilpasset for dette. Med trappe i huset, funker rullestol dårlig, så alt skal prøves før man går for det.  Tiden får komme til hjelp her, så får man se. Det blir en spennde tid i møte. 

4 kommentarer: