fredag 16. januar 2015

Ny tur på UNN

Det har som sakt vært mye ut og inn på sykehus både her og der. Men vi må bare ta det som kommer.

I dag gikk vi inn i en ny avd på UNN og noe nytt for oss. Har vært på mange ulike avd nå, man begynne jo og bli kjent her og der. Posetive er jo at man da vet hvor man skal for og finne frem.

En ny lege møte vi i dag, en veldig hyggelig lege, som viste hva han snakket om. Det ble tatt noen nye tester på øynene. Det ble fort merket at høyre og venstre øye jobber forkjellig.

Det og se dårlig er en ting men når bør dette bli tatt hånd om?.

Da jeg var liten ble det oppdaget at jeg hadde skjellig på øyene. Dette er noe man kan trene opp ved øyelapp. Dette gjøres i mellom tre og 12 års alder, du er da i utvikling og kan derfor rette opp denne feilen. Det betyr at det er svært viktig at det blir satt i gang så fort det blir oppdaget.

Dette har deverre ikke noen tatt tak i, der jeg bodde på et barnehjem som ikke viste omsorg for barna, og nå får vi betale prisen for svikten. Når det først blir oppdaget i fem 6 års alder er dette forseint. Det kunne ha gitt hjelp, men de som oppdaget dette ga meg kun briller og tenkte at de ville hjelpe. Men uansett var nok toget gått, ved og starte med briller så lang tid etter at det var  behov for briller, skader det øynene. Det blir en brå overgang for øynene som har vært uten etter at behovet kom. Behovet for briller har nok vært tilstede fra jeg var 1 2 3 år, det er vanskelig og si, det er ingen som kan gi oss svar på dette. Men mest sannsynlig er at jeg er født med svaksyn.

Venstre øyet er mitt hoved øye, det øyet er jeg helt avhengid av, for høyre øye er kraftig nedsatt i funksjon. Jeg ser ikke ting som går i et ser jeg ikke har det du må ha for og se det. Jeg har skjeve hornhinner på hyre øye spesielt litt usikker på venstre. Det og kunne kjøre bil er en usikker ting nå for meg. Du må ha øyne i. Full sving for og kunne kjøre bil.
Hva skaden har gjort i forhold til dette med syn vet vi ikke, og hva som kan skje i fremtiden vet vi ikke, men syne vil ikke bli bedre men verre. Diagnosen CP spiller nok også en viktig rolle der den ligger på venstre del av hjernen min. Høyre øye styres fra venstre side, og venstre øye styres fra høyre side.

Det er litt vondt og tenke på hvor mye år  vi har gått tapt av. Vi har fått mange overraskelser etter at vi fikk diagnosen CP i 2013. Livet ville vært mye lettere om vi hadde fått vite dette, jeg var mindre. Gitt oss mer forklaring på ting. Som det med tyggevansker ligger i at venstre muskel er rammet av CP. Så det og svelge som slår ut når det blir for mye mat og ting du må tygge når du blir sliten. Det hadde jo gjort ting bedre om vi viste dette som vi vet i dag. Vi hadde sluppet mange overraskelser som nå. En ting er klart en liten skade kan gi store konsekvenser, mer en det man tur.
Mer undersøkelser om dette med syn ligger i vente, vi skal tilbake til en ny lege. Vi får se hva vi finner ut, er godt at det blir tatt grep nå, men bare så trist at dette ikke ble utført da jeg bodde på barnehjemmet. Men men, man må bare gjøre det man kan gjøre nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar