fredag 15. august 2014

Et steg videre

Det har vært lite med blogging her nå. Vil bare gi en stor takk for støtte fra dere alle her <3. Blir fort til og skrive en opptatering inne på en gruppe jeg har opprettet på facbook. https://www.facebook.com/groups/469389263124452/
Livets utfordringer Ellen S

Det er mye som står i fukus i hverdagen. Mye man skal jobbe med. Nå er fysio trening startet opp igjen, to ganger i uka. Dette har jeg vært veldig heldig med den nye fysio jeg har startet opp med nå. Vi vil trene opp det som lar seg trene opp. Etter noen runder, begynne vi og se en liten fremgang i treningen.
Mat har vært litt verre med, der står jeg på stede hvil. Det har vært så mye som har skjedd at maten  har mer eller mindre blitt satt mindre i fukus fra min side. Når mye står i fukus blir reaksjonen med mye stress, som igjen slår seg til magen. På lørdag tok jeg min største utforing på lenge. Jeg tok pizza, for og spise, noe jeg abselutt ikke skulle gjort. Når jeg svelger ned mat, så blir den svelget hel, uten og tygge den. Den blir rett og slett svelget hel, og ikke forsvarlig for fordøyelsen. Unngår og tygge, grunnet store smerter i kjeven. Jeg reagerte med en kraftig reaksjon fra pizza. Full diare og oppkast i fire dager etter inntak av pizza.  Det ble helt tydelig at mage og tarm er veldig nedsatt etter alt igjennom årene med mat som ble svelget hel. Kroppen klare ikke og akseptere slik mat lengere. Jeg fikk helt klart bevis på at jeg må holde meg unna mat som jeg ikke er i stand til og tygge. Takk Gud for at jeg har knappen. Etter disse dagene har vekten bare rast ned på en to tre. Noe jeg må jobbe meg opp igjen av det tapte. Jeg er derfor startet opp med nattmating for og øke mengden litt.

CT og MR svar fikk vi vite her om dagen. Som sakt er IV antibiotika kur avsluttet nå, dette for at kroppen kan ikke stå på dette for lenge. MR undersøkelsen viste at jeg har en hevelsen og betent område over munnen der med bentransplatasjonen ligger. CT har vi ikke hørt fra enda. Bildene vil bli sendt til Riksen, som overlegen sa, de kan si mer om bildene en det de kan for de sitter med kopetansen rundt dette. Under vente tiden til vi skal dit, må vi oppservere dette i mellomtiden. Blir det øking av smerter eller feber, så må vi starte opp med antibiotika igjen.  Så tiden fremover vil være viktige dager, for og se utvikligen i munnen.

Nå marker jeg at kroppen er sliten og jeg trenger rett og slett en pause fra alt stresset i hverdagen. Men man kan ikke legge seg ned og vente på hva som vil skje, man må stå på om man vil eller ikke. De dagene før jeg reiser vil jeg ta det rolig, og forsøke og hente meg litt inn til neste runde starter opp. Fysio og trening er noe jeg skal starte og gjøre hjemme hver dag, på egen hånd til de dagene jeg ikke er oss fysio. En plass må man starte.

2 kommentarer:

  1. Skjønner at dette virkelig ikke er lett for deg.
    Håper virkelig at ting begynner å bedre seg snart.
    Klem fra meg :)

    SvarSlett