mandag 25. november 2013

Vår nye lille venn

Man har vel så å si ikke helt sett hvor stor hjelp knappen har, før nå. Jeg har jo levd på pasta i årevis, og jeg spis jo det enda, men pasta har jo null nering. I forbindelse med operasjoner har jo nering vært et kjempe problem, og en evig kamp og få i seg. Når man opereres i munnen så må man leve på suppe i noen uker alt etter på hvordan operasjon du er igjennom. Jeg har helt fått styga til suppe, klare så vit og se andre spise suppe før jeg tar meg til og breke meg. Det er vel ikke så rart at det sir stopp en plass etter alt. Når knappen kom, ble hverdagen noe helt annet, måte bruke tid med og akseptere den. Den første tiden nektet jeg og bruke den, for klarte ikke helt og se det, men den ble mer og mer i bruk. Nå i påvente av operasjon har jeg faktisk ikke tenkt så mye med maten, heller ikke gått og gruet meg til det med mat etter operasjon. Det har virkelig lettet mye av min beskymring av det. Jeg har ikke helt sett hvor stor hjelp den gjør for seg, før nå. Etter denne operasjon var det plan og unngå mat pr munnen for og få en mulighet til at det kan lykkes.  Men gikk litt i andre planer i og med at hoved operasjon ikke kunne gjennomføres. Men har likevel måte holde meg til suppe i og med at plater og skruer er fjernet samt at gangen er mer åpen nå. De første dagene var noen tøffe dager, det besto av kun smerte og helt uaktuelt og spise noe suppe pr munnen. Dagene som har vært og dagene som nå er, lever jeg kun på sondemat nå. Det og bare kunne sette seg ned og ta en slange til knappen og bare starte pumpa er en stor lettelse og mye enklere en og streve med suppe og få smerte.  Det og spise med smerte er en fryktelig følse, det er virkelig noe man blir utslitt av. Som det ser ut nå er det nok lenge til man er i mål med operasjoner og alt. Nå har jeg sett mer en før, knappen betyr mye og er svært viktig. Jeg hadde aldrig trud at jeg ville si dette, men knappen er nå blitt min nye venn. Knappen er nå gull verd for oss alle nå, er blitt vår lille nye venn<3.
Det jeg er litt spent på er magen, hvordan reaksjon vil komme fra den. Hvordan  er det få tømt magen, har ikke fått tømt magen på en uke nå, er det normalt? Ikke lett og si. Men tenker at det kan ligge i at jeg ikke har spist noe vanlig mat, og at jeg ikke helt har tatt den mengden med sondemat som jeg bør. Nå har jeg startet opptrapping av sondemat, har gått veldig greit. Det vil vel rette seg ettervert.

Selv om det er mye styr man må holde på av utstyr og alt er det verd det når man ser hvordan utvald man får av det.
Her ser du utstyr man må ha på plass. Sondemat, sprøyte, slangesett, mellomstykke, vann, og pumpe om man bruker det. I mitt tilvelle så bruker jeg pumpe, men du kan også bare bruke sprøyte. Alt etter hver enkelt behov.

Her er alt fikset og klart til og starte sondemåltid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar