mandag 5. august 2013

Natte søvn og sondemating

I natt var andre gang i sommer der jeg stopper opp med sovemedesin. Sist gikk dette bra den første uka, så var probleme tilbake. I natt var probleme der ved første natt.  Jeg får akurat som det bruke og være uten medisin, når jeg skal legge meg  blir jeg lys våken, akurat som om jeg har stått opp om morgen. Jeg forsøker likevel, uten noe medisin, jeg sover etter 3 og våkner opp halv 6 ligg våken til 8 sovner litt av, våkne opp igjen. Som vil si to og en halv times søvn. Det er  ikke mye søvn det,, kroppen skal ha mye mer søvn en det.

Har starte opp med nattmating det går bra, men dette går aldeles ikke bra om jeg har en dårlig natt, da må jeg stoppe nattmating.  I natt gikk det bra til kl  halv 6, måtte da stoppe nattmating, fikk da den kvalmende og ubehaget, bruke og få om jeg spis for tilig.  Sondematen gikk også på et lavere tempo en det vil gjøre  når skolen starte opp, det gjenstår no og se om kroppen min vil akseptere nattmating da. Det og lure  i kroppen mat, det er lettere og si en gjøre det i praktisk. I helle ferien, har jeg forsøkt alt mulig for klare en frokost i den tiden som vil bli når skolen starte.  Alle forsøkene er bare blitt mislykket, for at det skal gå, Så må jeg ha hadd en godt natt søvn, om ikke nei da kommer kvalme ubehag, og verste fall oppkast. Er vanskelig og hvite helt hvorfor det skal være så vanskelig og akseptere noe i magen  om morgen.

Men det har vel en sammenheng, men en ting. Da jeg var kjeveoperert i 2011, da alt gikk galt. Jeg måtte leve på antibiotika og suppe i om lag 6 mnd. Fikk meg en kreftig knek på  magen , som aldring har rettet seg opp. Da kom betennelsen i magesek, samt løs mage, det var grunnet at jeg måtte spise suppe, samt antibiotika. Det var virkelig da vekt tap begynte for alvor, har enda ikke fått opp den vekten som  jeg mista da. Den dag i dag er slik enda. Det og spise  antibiotika per munnen ja da får jeg  løs mage, om jeg spis suppe eller litt løs mat eller tung fornøyelig mat, får jeg løs mage samt vekt nedgang. Da ganeoperasjon var,  gikk kosten på suppe i 7 uker, på helle denne tiden hadde jeg  løs mage, vekten  nei den raste ned som bare det. Antibiotika kur fikk jeg intervænøst i 4 dager, så oppstart med piller, etter oppstart med piller , kom løs mage, samt  kraftig magesmerte i helle den tiden. Da gikk jeg uten mat på 4 døgn, grunn var store smerte i svelg etter intuberingen. Dette var nokså veldig koplisert for legene og få ned slagen som hjelper til og puste under operasjon,( narkose). Forklare litt årsak til hvorfor en frokost kan være så vanskelig, samt mat. Jeg har mange episoder som fremkaler dårlig miner. Hadde nok kunne skrevet mange sider om opplevelser som har hvert opp igjennom årenes løp.

Da jeg fikk satt inn PEG sonde, var jeg litt redd for at det ville  by på et problem, for det er jo flytende. Jeg fikk en piller  antibiotika, da ble det løs mage av den. Antibiotika var for og forebygge koplikasjoner og samt hindre betenelse, etter PEG innsett. Etter oppstart av sondemat, gikk det relativt veldig greit. Den første  uka gikk det bra, så går det over til en gang i uka,  så kommer løs mage samt vektnedgag, slik har det gått en stundt.  Ser ut til at det er over nå. Har en utfordring og få vekta opp, jeg er nå på start igjen, så at det vil ta tid, ja det vil det. Det og få vekten opp har hvert vanskelig for meg etter den kjeveoperasjon i 2011.

De operasjonene jeg har i vente, er det forholdsregler jeg må ta. Det med antibiotika må være intervænøst, unngår da løs mage, det med mat det vil ikke være så problem nå. Sondematem vi, erstatte suppe i de ukene jeg må se form meg. Da vil jeg nok ikke rase ned i vekt forhåpedivis behade vekten. Tiden fremover får vise hva som vil skjer i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar