mandag 8. juli 2013

Ringt til UNN i dag

De siste dagene har det hvert en del veske ut av Pegen, så litt blod fra hullet. Man blir jo usikker om det er som det skal være, for har jo ingen erfaring av det. jeg tok stingene  den 2 juli, litt før tiden, men behovet var for og ta de. De siste dagene ha det også begynt å vokse litt viltkjøtt av hullet rundt Pegen. Som jeg har forstått så må dette fjernes med lapis, der man bredder det bort dette gjør ikke vondt men svir en del. Man gjør dette oss fastlegen føregangen slik at man kan lære hvordan man skal gjøre det.
I samtale med sykepleier pr telefon, så får jeg  bekreftet at det er viltkjøtt som vokser rundt Pegen, og anbefaler og starte med lapis behandling på det. Det med  veske rundt Pegen, sa sykepleien at det mestsanselig er magesaft som kommer.  Det skyldes  at  plata som ligger på huden og ballongen som er inni magen er for slag, og  må strammes. sykepleien ringte meg tilbake etter og snakket med kirurgen som operert meg. Det jeg må gjøre er å stramme på Pegen, og gjøre det som jeg har gjort til nå. Holde det tørt, og rent , så sjekke vanne i ballongen hver 14 dag.  Om Pegen skulle falle ut, må jeg ta slangen inn igjen, så dra til sykehuset, for og få en ny.  Det er viktig for hullet kan lugger seg fort igjen, som igjen gjør at du da må gjøre operasjon på nytt. Så det er viktig å husker på, går Pegen ut så ta den igjen og teip den fast så dra til Sykehuset. Det vil være viktig helle tiden mens man har en kanal der. I denne tiden til august som  jeg er  kanal i prosess  med og etablere seg, og er i en sårbar tid. Når den er etablert  og jeg har bytta til knapp, vil det være det samme. Men da har jeg en fordel,  da har jeg utstyr og knapp til å bytte den, man er ikke så avhengig av og ha sykehuset nær seg da. Kanalen er da ikke sårbar for den er jo grodd da, nei viktig og holde øyne åpen i tiden fremover nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar