tirsdag 16. juli 2013

innkalling til UNN, hjelpemiddelsentralen

hjelpemiddelsentralen.
I dag startet dagen og dra på hjelpemiddelsentralen, for prøving til stol.  Det ble en nokså lenger økt en det vi hadde sett for oss. Jeg har prøvd ut arbeidsstol, og bestilt en regulerer bar bord. Dagen i dag gikk ut på prøving til stol, eller et sete til bil. Ergoterapeuten, hadde avklart hvilke type jeg skulle prøve ut. Det sverre den typen var for stor til meg,  det går heller ikke an og gjøre den mindre eller større, de er standard størrelse, så vi måte gå over til en annen type. Den typen er slik at man kan bygge den opp til det, behov man vill ha den til. Vi har gått til innkjøp av bil, men ikke på grunn av dette, det er  før vi viste om dette. Den bilen vi har nå, er vanskelig og kunne legge tilrette på en slik måtte, som det og lage til et sete, eller legge til på noe i sete på bilen,  man ødelegge bilen da. For og si det slik, det er ikke praktisk og ha  slike formål, i den bilen. Den nye bilen vi venter på, er veldig egnet for dette formålet, vil ikke skade bilen på noen måter.  På den bilen kan man ta ut seter  uten om og ødelegge,  mens den i gamle bilen vil man ødelegge sete. Si det slik, Den nye bilen kan du  selge den på ingen  problem ved og sette tilbake det sete som tilhøre bilen, mens den gamle vil dette være umulig. I første runde skal vi sjekke opp om hva man kan stile på sete, som det  og kunne forandre på stilig   i den ny bilen. Om dette ikke lar seg gjøre, så blir løsningen, eget sete. Plan er og legge i noe i sette, som støtter opp, for hofter og rygg, og ha en vis mulighet og forandre på sittestillingen.


innkalling til UNN.

Det må sies at dette gikk fortere en forventet. Har fått time for og bytte fra PEG til knapp. Det er forkorter man bruker. Percutanendoskopiskgastrostomi  står for PEG sonde, er langt ord, Gastrostomiport står for Knapp, med lav profil, langt ord det også. Mye lettere og bruke PEG og knapp, når man skal si det. Når man får innlagt en kanal får man først PEG sonde, kanalen må gro først. Det tar omlag to mnd, etter 6 uker, er det tidligste man kan bytte, men anbefales og vente. Det er  for og være sikker at det er grodd. Jeg fikk satt inn PEG den 13 juni,  den 7 august får jeg bytte, da har det gått 7 og en halv uke, nærmere  8 uker,  tiden er inne for det. Jeg får akkurat gjordt det, to dager før jeg skal til RH  ( Rikshospitalet), det er betryggelse, og vite at jeg har da har fått byttet til knapp. Med en knapp, kan jeg selv bytte den ut med en ny når behovet blir, da er jeg  ikke så avhengig av sykehus, som med en PEG. Fikk råd av de på sykehuset i går,  jeg  burde alltid  ha med en ekstra knapp, så jeg har om det sulle skje noe med den som står i magen.  Så får jeg også gjordt unna det før skolen starte opp igjen glad for det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar